De rit naar boven

De Alpe d'Huez is in Nederland vooral beroemd als finish plaats in de Tour de France wielerwedstrijd.

Meestal 1 keer per 2 jaar fietsen 180 Tourrenners de 21 haarspeldbochten van deze loodzware Alpencol. De finish ligt na 14 km in het 1860 meter hoge ski dorp Alpe d'Huez.

21 haarspeldbochten

De 21 haarspeldbochten naar de top zijn genummerd. Ieder bord toont het bochtnummer, de hoogte en een ritwinnaar van een Tour de France etappe met aankomst boven op Alpe d’Huez.

Nederlandse winnaars waren o.a. Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper, Peter Winnen (allemaal 2 keer gewonnen), Gert Jan Theunisse, Steven Rooks. Maar dat waren de wieler toppers uit de jaren 80.

Eerste drie kilometer het zwaarst

De eerste 3 kilometer van de beklimming vanuit Bourg D’Oissans zijn erg zwaar. Dit komt door het op dit deel het stijgingspercentage tussen de 9 en 12 %. In de 14 km zijn in totaal 21 haarspeldbochten, gemiddeld dus om de 700 meter een bocht.

De eerste 3 km zijn er slechts 2 bochten. Vanaf Bourge d'Oissants ga je net buiten het dorp links af en na de camping draai je scherp links en dan begint de steile klim.

De eerste 2 km rijd je op een hele brede weg en langs een hoge rotswand, die stijl omhoog loopt.

Hier kun je het beste niet te snel rijden, omdat je jezelf hier flink kunt opblazen (in het rood rijden) waardoor je later niet meer hersteld en dus het kaarsje langzaam uitgaat. De eerste 3 kilometer kun je meer verliezen door rustig te rijden. De weg wordt daarna iets minder stijl en daar kun je weer tijd terugwinnen door in een goed klimmers ritme te komen.

Dit gevoel kun je trainen en door te luisteren of te lezen in boeken of websites te bezoeken. Maar ook door het bestuderen van hoogteprofielen, kun je leren waar je met welk bergverzet je de berg kunt 'aanvallen'. Te snel is niet goed, maar te langzaam is ook niet handig.

Je zult een voor jouw gunstig en optimaal tempo moeten beginnen en dat zien vast te houden; Dit is voor de ene fietser 10 km/uur, de andere 15 a 16 km/uur en profs rijden 20 a 25 km/uur.

Zie ook deze hele goede link met een artikel uit de Guardian >